torsdag 7 december 2017

Marios Buick



Marios Buick
Vår tid går så fort så det är lätt att glömma hur det var innan datorer och smarta telefoner var varje persons egendom. Vi snabbspolar tillbaka filmen och tar oss till slutet av åttiotalet. Mitt intresse för Customs och HotRods bara ökade och jag ville veta mer om hur det var på den gamla svartvita tiden när vi med vår kunskap i dag vet att det skapades mästerverk. De utfördes av duktiga yrkesmän med mycket enkla metoder kombinerat med kunskap och framåtanda i USA. I våra svenska tidningar dök det ibland upp bilder från långt tillbaka men oftast såg jag något i Hot Rod Magazine. I den återuppståndna Rod & Custom och Street Rodder gjordes det ibland utflykter till tidigare år och det visades bilder som gav ledtrådar till tidningar från femtiotalet med autentiska reportage som gjorde att jag skulle kunna lära mig mer. Jag hade redan börjat att handla med tidningar och böcker från USA och i takt med att jag fick tag på flera samlare gick jag bakåt i tiden och så en dag fanns det i en lista från en samlare i USA något som hette Custom Cars Trend Book 101. Den skulle vara från 1951 och det var bara att beställa och sätta sig vid brevlådan och vänta. När det dök upp en kartong efter några veckor (bra att ha en stor brevlåda och tapper brevbärare) var det med stor nyfikenhet och iver jag öppnade och som vanligt möttes jag av den sköna lukten av gammalt papper. Där var den, omslaget såg nästan ut att vara tecknat, jag pillade upp tejpen, öppnade försiktigt plasten, och hela den kvällen var jag borta från övriga världen. Det fanns ju hur mycket som helst att bara studera, en helt ny värld öppnade sig. Av allt jag försökte att ta in så var det en artikel som med facit i hand satte djupa spår i mitt intresse för gamla customs. 
Med början på sidan 48 presenterade tidningen och jag citerar ”created for a custom upholsterer, Marios of Hollywood, this Barris Kustom”… en Buick -47 Super Convertible, vilken etsade sig fast i min hjärna. Den ena bilden var tagen på en golfbana och den andra utanför Pan Pacific Auditorium i Los Angeles.
 Jag kopierade uppslaget i tidningen och delade med mig till Per Webb och Lars Enström och efter det så levde bilen ett eget liv hos oss. Det dök upp flera olika bilder där det var andra lister och en hel del andra detaljer som var olika från det vi tidigare sett. Vi spekulerade baserat på det vi sett om hur den byggts om eller på något sätt förändrats från första versionen. Bilen eller bygget är ett mästerverk och visar hur en relativt ny bil förvandlades till något extra och exklusivt med hjälp av tid, plåt, en mängd kunnande samt en hel del dollar.
Troligen byggbilder från Barris. Det är en hel del plåtjobb på den nästan nya bilen som utfördes i shopen.

 Nu 2017, med hjälp av Rik Hoving, Hamb och George Barris-böckerna så vet vi att det byggdes flera bilar på samma tema.  Marios Buick förändrades inte som vi trodde, på ett liknande tema hittar vi även Don Vaughans Buick och även George Sinamarks Buick.
Don Vaughans Buick



Don Vaughans Buick, Ni ser ju hur lika de är. Går vi in på lite skillnader så har Vaughns Buick ett baklyse med backlampa under det röda. Marios Buick har enbart en kromad list där. Studerar ni bilderna ser ni att Marios har den lilla listen efter huven.

George Sinamark poserar stolt vid sin Buick



George Sinnamarks, Visst är det lite skillnader på George Sinnamarks Buick. Färgdelningslister, andra kapslar syns direkt. En mycket stolt George tar en klassisk pose vid sin smakfulla custom.



 Custom Cars Trend Book 101 innehåller inte så mycket info om bilen. Vi får veta att det är en Buick -47 Super convertible som byggts om med -48 Cadillac skärmar, -48 Cad grill och en Gaylord top. Vidare så nämner de att bilen är sänkt 6 tum med hjälp av c-ing , Z´d tvärbalkar och kapade fjädrar.
 
Omslagsbilden  Motor Trend Februari 1950. Då fanns troligen inte taket än (mina egna spekulationer) Gaylords som fick förtroendet att göra interiören tillverkade en övertäckare (hemskt ord, tonneau cover, låter ju mycket bättre) som gick att spänna fast över hela bilen.
 Marios Buick fick äran att i ensamt majestät pryda omslaget på Motor Trend februari 1950, en tidning som jag saknar i mitt arkiv. Med stor hjälp från artikeln i Motor Trend som jag läst med hjälp av Lars Enström, går det att fylla på med nödvändig information. Lysena fram är frenchade, det mesta i lister är borta och alla handtag har ersatts med tryckknappar. Bakluckan öppnas och stängs med en eldriven domkraft, rätt smart, i dag har vi gasdämpare som fyller samma funktion.
 Gaylords Kustom Trim Shop fick förtroendet att försköna interiören i grått och vitt läder. De utrustade även bilen med en av deras klassiska padded tops som tillsammans med den två och en halv tum choppade rutramen ger bilen ett helt annat utseende än när man kör med den utan tak.  Bilen finns enligt ryktesvägen kvar i familjen och framtiden får utvisa om den dyker upp som en dröm orörd sedan -51.
Rik Hoving tog hjälp av dator och massor av kunskap och bjuder oss på Marios Buick i färg. Sug på den karamellen.

Cattanis Buick, För att bygga på det hela så hittade jag Herb Cattanis -42 Buick I Hop Up 11-52

Fotnot. Sverige då, Bilbyggaren och bilskrotaren Hasse Karlsson of Stigtomta fame har ett Buickbygge på gång. 

Mysterium, Som i alla sagor alltid lite saker vi inte vet. Troligen Marios, men kolla taket. Ett svart originalliknade. Den har baklysen och allt annat klart. Fick den ett svart tak och kördes så för att sen ta ett lämpligt stopp hos Gaylords och få ett av deras grymma tak och en trolig då utförd sänkning av rutramen.


Sen så har vi den fantastiska skrönan (vandringssägen?) om sjömannen från Sverige som på välbehövlig ledighet i Los Angeles 1951 fick möjligheten att via kontakter göra ett besök hos Barris Kustom. Där fick han se en fantastiskt fin bil och bestämde sig på stående fot för att, en likadan ska ni bygga åt mig. 
När den var klar så skeppades den till Sverige och står enligt ”säker” källa i en lada och väntar på att få en plats i ett garage och börja att återuppstå.

Bilder från mina samlingar av böcker. Rik Hoving Site.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar