Del tre och bara Customs
Ska han då äntligen börja skriva om bilarna, ja visst ja, det var ju en park full i fräcka fordon som väntar på att beskrivas. Jag tar det för enkelhetens skull alfabetiskt och då blir första stoppet bokstaven C. Customs är ett ämne som det går att skriva spaltmeter om, jag tror att jag vet vad jag själv menar med en custom och hade jag denna gång haft sällskap med någon som hela tiden knackat mig på axeln och ivrigt upprepat .- Men Per, alla dessa customs du alltid kommenterar, vad är det egentligen du pratar så entusiastiskt om och hur ska de se ut ? Jag kan erkänna att för en ovetande så är det inte en helt lätt uppgift. Det är så enkelt att ta det tråkiga allvetande sättet och peka på diverse smaklösa och helt ”out of this world” byggen och med en lätt irriterad ton kommentera de byggena, - det där är inte en custom förstår du väl. Min medföljande vän står då som ett ännu större frågetecken och undrar lite försynt, - Du har ju sagt att ett nedkapat tak och andra lysen i bak kan ingå i ett bygge som du kallar custom. Visst är det så och då är vi där igen att allt är så personligt men om vi drar en likhet med t ex fotboll så kan många tycka att en match i 2x 45 minuter bara är jämställt med tortyr att titta på. Har du däremot spelat, varit med i matchen sen du var liten och förstår nyanser, spelupplägg och allt annat som kan göra en match intressant så spelar det ingen roll ibland även om det skulle sluta 0-0. Vi kan jämföra med schack. Hur tråkigt är inte det, men för den som läst på och vet vansinnigt spännande. Nu blev det ett långt stickspår och Vi kan hålla oss till bilspåret för det var ju där vi var. En hot rod är hög i bak och en custom är låg i bak, säger jag till min vän och drar iväg med henne till en bil för att börja något av dagens lektion.
Det var mycket svetsar,slitsar och masserat här. |
Fick aldrig se ägaren ta sig in eller ur bilen men lite stockcar feeling måste nog till |
Till min vän, kategorisera som chopped, unfinished, å huven där är skarven borttagen |
Jokers Car show är denna lördag ett lysande exempel att
använda. Parken är fylld till portarna med utmärkt utbildningsmaterial. Det är
inga problem med att ta till termer som chopped, frenched, painted, ”dagmars”,
louvered, primered, flaked, skirted, Double Appletons, 60s style, Ht-converted,
bagged, tube-grilled, one-bar grill, aerials,……mm.
Nu skippar vi bildtext. Finns så mycket att berätta om min får jag säga gamle vän Ulf och hans Mercury. Jag fick den stora äran att många år tillbaks vara med om de första snitten i takchoppningen och efter det lilla äventyret så har bilen utvandrat till USA och kommit hem igen och mycket plåt har byggts om. Ulfs bil har mängder av ord vi kan räkna upp men en finess många inte tänker på är en fungerande ht-lösning. Långt upp på min egen önskelista står att någon gång få se den i färdigt utförande med lack. Jag har ju även fått möjligheten att köra den några mil, känslan var obeskrivlig. Visions of Bob driving his Mercury across the USA, dök upp på näthinnan när jag styrde Ulfs Mercury åter från A-bombers backrace och tillbaks längs vägen till den gamla parken där de startade sin träff för många år sedan.
Så där nu kom det ett litet smakprov för att visa lite av bredden på alla customs som visade upp sin mer eller mindre stylade och masserade kropp. Nu är det trädstammar, människor och annat som kan störa någons öga, men är det fullt med folk och platsen är en svensk folkpark så är det björkar och allt annat med på det hela.Nu har jag farten uppe så bara att ladda på med ett skönt gäng till
.
Ska det räcka så här för denna gång och så håller jag på resten ett tag till......
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar